Bra vecka

Allt flyter på bra denna veckan. Jag har rört mig en hel del, det har blivit cykling till skolan 4 dagar av 5 och det är runt 13 km per dag och utöver det så har jag varit på gymmet 2 gånger och sprungit 2 gånger. I morgon blir det veckans sista gympass och när det är avklarat så har jag lyckats med en perfekt träningsvecka.

Kosten har jag klarat av bra också förutom att jag tryckte i mig massa choklad i går men det ska inte påverka så mycket om jag äter bra nu i helgen. Tror faktiskt att jag kommer lyckas med det för jag känner mig piggare i dag än vad jag gjort de senaste fredagarna.

Dagens joggingtur blev i dagsljus och det var skönt för en gång skull och att jag förbättrade tiden lite också är inte fel.

Garmin connect (för er som är intresserade av lite statistik på min träning)

Bra början på veckan

Jag var på gymmet i går och körde rygg och mage. Passet var riktigt bra och jag kunde öka vikterna i vissa ryggövningar så duogripen gör sitt jobb. Skönt att stagnationen i min ryggträning äntligen har lossnat.

I dag blev det en kortare löprunda på en kilometer men det räckte och blev över. Det är tungt att springa när man väger 109 kg. Jag hade kunnat springa mer men jag ville inte riskera att skada mig för väger man mycket så slits kroppen mycket vid löpning. Det får bli små steg nu i början tills jag kommit tillbaka på banan igen.

Garmin connect (för er som är intresserade av lite statistik på min träning)

Sammanfattning av förra veckan

Veckan började grymt bra med minimalt med tillsatt socker och träning helt enligt planen. Men ju längre tiden gick på veckan ju tröttare blev jag. På torsdagen var jag som en zombie och det plus en annan sak som hände den dagen gjorde att jag helt tappade motivationen till att äta bra. Så torsdagen blev första dagen på en tre dagar lång frosseriperiod. Det höll på att bli frosseri på söndagen också men jag hejdade mig i sista sekund och det är jag riktigt glad över.

Vikten blev i stort sätt oförändrad men ett litet minus blev det allt. -0,3kg och det får jag vara nöjd med med tanke på hur mycket jag åt på de tre frossardagarna jag hade.

Nu är det ny vecka och då också nya friska tag.

Effektivare ryggträning

Jag körde rygg och mage på gymmet i går och det blev ett riktigt bra pass. Jag har haft problem med att greppet har varit för svagt i ryggövningarna och jag har tänkt att det kommer bli bättre med tiden och det blir det säkert också. Men efter en lång tid med stagnation i min ryggträning så fick jag nog av att greppstyrkan hindrade mig i min utveckling. Därför letade jag fram bodys duogrip som jag har haft liggandes hemma i många år. De fungerar på samma sätt som dragremmar och det har gjort att jag kan köra med tyngre vikter i ryggövningarna utan att jag behöver vara orolig att händer och armar ska ta slut innan ryggen gör det. Jag får en mycket bättre kontakt i ryggen och jag känner tydligt att jag inte kopplar in armarna lika mycket längre. Visst det är lite bökigt att använda sådana här hjälpmedel men det är klart värt det för man vinner mycket på det.
image

Minska på tillsatt socker

Dieten har gått åt helvete denna gången också så nu har jag börjat fundera på vad det beror på. Det första jag kommer på är mitt beteende när det kommer till sötsaker. Jag har grymt svårt att avstå från att äta produkter med socker i, speciellt godis och glass. Därför har jag bestämt mig för att plocka bort så många som möjligt av produkterna med tillsatt socker i sig från min kosthållning. Det kommer inte bli lätt men klart värt det. Till min hjälp har jag köpt boken ”50 genvägar till ett sockerfritt liv” som är skriven av Fredrik Paulún och jag hoppas att den kan ge mig lite mer kunskap och tips så jag klarar detta.