Firefox strular

Jag har fått problem med att texten blir konstig på vissa sidor när jag surfar och det händer bara i Firefox. Texten blir förvrängd och markerar jag den så blir den normal igen. Jag har virussökt datorn med tre olika program och de har inte hittat något. Jag har även installerat om Firefox men det hjälpte inte det heller. Tror problemet kom efter den senaste uppdateringen men är inte helt säker. Ikonen i aktivitetsfälten visas felaktigt också. Fattar ingenting.

Löprunda i vårväder

Det har varit jobbigt de senaste dagarna för jag har varit extremt trött hela tiden men i dag så trotsade jag tröttheten och drog ut på en löprunda i vårvädret och det ångrar jag inte för en sekund. Det var plusgrader och cykelvägen var fri från både snö och is på den sträckan som jag joggade. Skönt att slippa noja över att jag ska halka. Undrar om våren är på gång eller om det bara är ett smakprov? Ger mig fan på att det kommer komma mer snö.

Garmin connect (för er som är intresserade av lite statistik på min träning)

Sista passet för veckan

Då har jag kört alla veckans träningspass och det blev tre gympass och två löppass. I dag körde jag bröst och ben på gymmet och det fungerade ganska så bra. Blev lite yr och illamående mot slutet men det har sina anledningar så det får jag ta.

Resten av helgen får bli lugn. Det kanske blir någon promenad och lite städning men förutom det så ska jag bara slappa. Läsa tidningar och bara ha det skönt 🙂

Fortfarande lite halt

Det blev inga broddar på skorna när jag joggade i dag men det gick bra ändå. Visst det var lite halt på sina ställen men inte så att det påverkade träningen så mycket. Jag körde samma runda som sist och även om det kändes tyngre och att jag fick gå på ett ställe så gick det faktiskt snabbare i dag.

Längtar verkligen till att isen och snön är borta så jag kan börja springa i skogen i stället för tråkiga asfalterade vägar.

Garmin connect (för er som är intresserade av lite statistik på min träning)

Mycket att göra i dag

I dag är det en sådan där dag där jag har massa att göra. Det började med två möten på förmiddagen och sedan var det hem och äta och sedan åka till gymmet och träna. Nu är jag hemma igen och ska snart fixa lite mat och sedan efter det kan jag ta det lite lugnt.

Det blev rygg och axlar på träningen i dag och denna veckan har jag börjat byta ut lite övningar för att jag ska kunna lägga upp ett nytt träningsprogram. Jag har inte tittat så mycket på det än men några nya övningar har jag fått in och det har redan lett till träningsvärk i triceps. Det är ju ett tecken på att jag borde byta övningar lite oftare så kroppen inte hinner vänja sig.

Trotsade halkan

Det tog emot lite när jag tänkte på att dra ut och jogga och det berodde på blankisen som täckte de flesta av gångvägarna. Som tur är så har jag ett par broddar så det blev ett test att jogga med dem på skorna. Det gick faktiskt hur bra som helst för jag kunde jogga på ren is utan att halka nämnvärt. Visst jag kände att jag inte fick fullt fäste i frånskjutet men annars så kändes det ungefär som vanligt. Kunde hålla ett för mig ganska bra tempo (6,04 min/km) så jag är grymt nöjd att jag vågade testa på joggning på blankis. Sträckan jag joggade var en annan än den jag brukar jogga och den hamnade på 2,4 km och innan det så promenerade jag 3,2 km som uppvärmning.

Garmin connect (för er som är intresserade av lite statistik på min träning)

Vägning och mätning

Måndagen är som vanligt dagen för vägning och mätning. Tyvärr så har det varit lite tungt psykiskt den senaste tiden och det har gjort att jag överätit väldigt mycket och det har i sin tur gjort att vikten har gått upp och ner hela tiden. Det går bra varannan vecka ungefär och det är inte bra för vaken psyket eller kroppen. Det skapar en enorm stress vilket leder till mer stillasittande och mer överätande. Det blir som en ond cirkel, ju mer jag äter och latar mig desto sämre mår jag och då äter jag ännu mer och så håller det på så. Det är sjukt svårt att komma ur den cirkeln när jag väl kommit in i den.

Jag har försökt med långsiktiga viktmål och liknande men det fungerar inte, men jag funderar på om jag skulle börja att sätta upp veckomål i stället och se hur det fungerar. Jag tror det kan vara lättare att följa för då är slutdatumet såpass nära att jag har svårare att förtränga det. Det är värt ett försök i varje fall.

Veckans mål får bli att ta mig ur den dåliga trenden och börja gå ner i vikt igen. Så länge det blir minus på vågen så kommer jag bli nöjd.

Länk till viktsidan.
Länk till måttsidan.

Produktiv dag

Det var som sagt vilodag från träningen i dag men inte låg jag på sofflocket för det. Det var väldigt lockande men jag tog mig i kragen och fixade lite smågrejer här hemma och sedan så städade jag lägenheten vilket verkligen behövdes. Det är konstigt hur svårt det ska vara att ta tag i städningen även att man vet hur skönt och befriande det är när det är gjort.

Nu så håller jag på att tvätta lite kläder men är osäker på om jag hinner med allt. Tror klockan blir för mycket för att hinna tvätta den sista maskinen. Jag får ju tänka lite på grannarna. Jag brukar försöka hålla mig till den oskrivna 22.00 regeln.

Energin kom tillbaka

Jag kände mig mycket bättre i dag på gymträningen. Energin hade kommit tillbaka och jag kunde ta i lite mer. På schemat var det bröst och ben så det var tur att jag var lite piggare för annars hade det blivit en riktig pina. Jag orkade till och med att köra på rätt hårt på crosstrainern som avslutning.

I morgon har jag vilodag och det ska bli skönt för jag har tränat fem dagar i rad denna veckan men så blir det när jag hoppar över måndagens pass. Då får jag hoppa över torsdagens vila och köra det då i stället ;-).

Ett år på gymmet :-)

Då har jag varit igång och tränat seriöst på gymmet i ett år. Det har varit några veckor där jag inte kunnat träna alla pass men i det stora hela så har jag presterat bra. Jag märker på kroppen att det hänt en hel del med både styrkan och muskelmassan. Tyvärr så har jag inte fått till viktnedgången så bra så det är en hel del späck kvar på kroppen och det gör att det är lite svårt att se vad jag åstadkommit hittills. Men det måste ju vända någon gång det med.

Jag är i varje fall grymt nöjd med att jag lyckats hålla igång träningen så här länge som jag gjort för nu är den en del av vardagen och det känns inte tungt att gå och träna längre. Jag har även klarat av ett av mina mål med träningen och det är att göra dips utan hjälp. Jag har aldrig testat hur många jag klarar men sist körde jag 15 stycken i första setet och 11 i andra och 6 stycken i sista. Inte dåligt med tanke på att jag nu väger över 100kg :-).