Riktlinjer för diet och träning

Riktlinjer för diet:

  • Jag ska räkna kalorier och lägga mig på den kalorinivån som Viktklubb rekommenderar. Idag ligger den på 2232 kcal.
  • Jag får äta en del av de kalorier jag förbränt på träning men bara om jag känner att det behövs för att stilla ett kraftigt sug eller hunger.
  • Jag ska begränsa mitt godisätande så mycket det bara går. Jag får äta godis men helst så ska det hamna inom den kalorinivå jag ligger på. Drömmen är att jag inte behöver äta något godis alls.
  • Jag ska hålla mig ifrån allt som har med hetsätning och överätning att göra.
  • Jag ska äta bra och nyttig mat men bara mat som magen tål. Alltså en lagom mängd fibrer.
  • Jag ska äta på ungefär samma tider varje dag.
  • Jag ska äta regelbundet, t.ex. frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål.

Riktlinjer för träning:

  • Jag ska träna styrketräning 3 pass i veckan, t.ex. måndag, onsdag och fredag
  • Jag ska träna konditionsträning 1 pass i veckan, 2 om jag hinner. T.ex. tisdag och lördag.

Behöver komma igång

Jag slarvar rejält med dieten nu för tiden och jag känner att det är dags att komma igång ordentligt igen. De senaste veckorna har varit riktigt dåliga när det kommer till både träning och kost. Jag har ätit godis i stort sätt varje dag under förra veckan och det är ohållbart. Det konstiga är att jag ändå har lyckats gå ner lite i vikt men det kommer knappast fortsätta om jag äter som jag jag gjort den senaste tiden.

Jag är lite ambivalent om hur jag ska lägga upp dieten p.g.a boken jag läst om hetsätning. Ska jag följa råden i boken så ska jag inte hålla en strikt diet och helst av allt ingen diet alls men att skippa dieten helt är för mig inte aktuellt så jag får försöka hitta en egen väg att gå. En tanke jag har är att sätta upp riktlinjer i stället för regler och förbud. På så vis så kan jag kanske komma ifrån ”allt eller inget” tänket. Det är ju lätt att sätta upp förbud för att äta något och sedan när man bryter mot förbudet så skiter man i allt för man känner att det ändå inte spelar någon roll att man äter mer för dieten är ändå förstörd den dagen. Därför känner jag att riktlinjer borde fungera bättre för de är ju något jag borde följa men de är inte skrivna i sten så det blir ingen katastrof om jag inte följer dem till punkt och pricka.

Jag ska testa ett tag och se om det kan fungera bättre med riktlinjer. Återkommer när jag kommit på hur de ska vara utformade.