Lätt jogging

Jag ville testa om min hälsena klarade av lite lättare jogging nu när jag tränat seriöst på gymmet med både vadträning och stretching av hälsenan i några månaders tid. Jag började dagens pass med en fem kilometers promenad för att vara säker på att kroppen skulle vara tillräckligt varm och efter det joggade jag i cirka 9km/h runt sommarhemskullen. Sträckan är cirka 900 meter och jag orkade runt hela varvet utan att behöva gå men framför allt så fick jag inga känningar i hälsenan så nu kan jag börja köra lite lättare joggingturer igen. Men givetvis så måste jag ta det jävligt lugnt i början så kroppen hinner anpassa sig för den extrema belastningen som blir när man springer. Jag läste att hälsenan ska ta upp 5-15 gånger kroppsvikten när man springer så det blir en hel del när man som jag väger 100kg.

Konditionen har helt klart förbättrats av mina mountainbikepass så att jag skulle vara en av dem som inte påverkas av konditionsträning som de talade om i vetenskapens värld behöver jag inte oroa mig om :-).

Vetenskapens värld – Myter kring träning och hälsa

Jag tittade på vetenskapens värld igår och det var riktigt intressant. En sak som togs upp var att forskare hade upptäckt att en lite del människor inte svarar på konditionsträning. De kan helt enkelt inte förbättra sin syreupptagningsförmåga hur mycket de än tränar. Det ska visst vara genetiskt så det ska inte gå att förändra. Jag personligen tycker det låter mycket konstigt och tycker att ett test på 20 veckor som forskarna hade gjort är i det kortaste laget för att dra en sådan slutsats. Dessa människor kanske behöver år av regelbunden träning för att de ska få resultat. En längre studie vore jätteintressant tycker jag. Sedan har jag ju i och för sig tyckt att jag själv svarar väldigt dåligt på just konditionsträning så det kan säkert stämma det forskarna har kommit fram till men att det ska vara omöjligt att få bättre syreupptagningsförmåga för dessa människor låter i mina öron mycket otroligt. De kanske bara behöver mer tid och annan typ av träning för att få resultat så mer forskning innan jag blir övertygad.

En annan sak som de tog upp var hur mycket vardagsmotionen kan påverka hälsan positivt. Så ni som inte gillar att träna kan få riktigt bra hälsovinster av att bara börja röra på er mer i vardagen, t.ex. ta trapporna i stället för hissen, har du ett stillasittande arbete så gå upp och rör på dig en gång i halvtimmen och varför inte ha ett möte under en promenad. Listan kan göras lång och med rätt attityd och fantasi så kan de flesta hitta sätt att bli mer aktiva på. Det är jag övertygad om.

Vill ni se avsnittet så ligger det uppe på SVT-play (men bara i sex dagar till så skynda er att se det). Länk till avsnittet.