Lämnat blod

Då har jag lämnat blod igen och det var den 24:e gången. Som vanligt tog jag lotter som ersättning och hoppas givetvis på högvinst ;-).

Jag känner att det får bli ett uppehåll nu från blodgivning så det blir nog inte att jag lämnar något mer de närmsta 12 månaderna i alla fall. Det är så jag känner nu men det kan givetvis ändras, vi får se.

Mtb pass på billingen

Idag när vädret äntligen var bra så åkte jag upp till billingen och cyklade lite mountainbike. Det märktes att det hade regnat mycket den senaste tiden för spåret var riktigt blött på sina ställen. Cykeln och jag var inte speciellt rena efter passet kan jag lova. Men det är bara roligt när underlaget bjuder på lite överraskningar. Det får inte bli för lätt 🙂

Statistik på rundan.

Viktnedgång i bilder

Jag tyckte det var dags att lägga upp lite nya bilder på vad som hänt med kroppen under dieten. Tyvärr så tycker jag inte bilderna ger en rättvis bild på vad som verkligen förändrats men det kanske bara är jag som är blind. Visst ser jag förändringar i bilderna, speciellt i ansiktet och kärlekshandtagen. Jag tror de flesta kilon har tagits från ryggen men på det har jag tyvärr inga bilder att jämföra med. Det som stör mig mest är att magen har sackat efter, omfånget har minskat med 9 centimeter men hur mycket den sticker ut har inte förändrats så mycket tycker jag men förhoppningsvis så är det den som kommer minska mest nu framöver. Det finns ju inga mängder kvar att ta från armar och ben.

Det är en bit kvar som ni ser men jag måste säga att jag är nöjd med det jag hittills har åstadkommit.

Viktresultat v.34

Jag tyckte veckan gick ganska bra. Det var några missar i dieten så jag räknade kalorier fem dagar av sju, vilket jag tycker är en acceptabel vecka. Träningen flöt på bra med tre gympass och en promenad på strax över milen.

Den nya kalorinivån gör det helt klart lättare att hålla mig till dieten men med det viktresultatet jag fick denna veckan så kanske det ligger lite högt. Jag får testa några veckor till och går jag bara ner 0,2kg per vecka så blir det att sänka nivån lite. Men jag hoppas att veckans resultat beror på att jag gick ner ganska mycket förra vecka. Det brukar ju bli ett sämre resultat veckan efter en större viktminskning.

Jag kommer köra på så gott jag kan under vecka 35 men matfestivalen är i helgen och då brukar det bli fest och en del mat så jag får se var det kommer sluta någonstans. Det får absolut inte sluta med en viktuppgång i varje fall.

Musik och träning

Jag har märkt att jag påverkas väldigt mycket av musiken som jag lyssnar på när jag tränar. Lyssnar jag på lugna låtar så tränar jag också lugnt. Jag har testat att öka tempot på träningen när jag har en lugn låt på men det dröjer inte länge innan jag automatisk sänkt tempot igen. Lyssnar jag däremot på hård fartfylld musik så behöver jag inte ens tänka på att träna hårt för det går på automatik. Detta kan ju vara bra att tänka på när man väljer musik inför passet. Ska man köra ett lugnt pass så väljer man lugn musik och vice versa.

Viktresultat v.33

Då var jag på banan igen :-). Vecka 33 gick bra både med träning och diet. Det kändes som om det var enklare att hålla sig till dieten nu med min nya högre kalorigräns. Jag hade inga problem med hunger på kvällarna. Några gånger hade jag sug efter att äta mer men inte alls så kraftigt sug som jag haft innan. Nu har det bara gått en vecka med den nya kalorinivån så det är för tidigt att veta om det kommer fortsätta lika bra men jag känner mig hoppfull att det nu ska gå bättre med maten.

Jag håller just nu på att läsa en bok om hetsätning och äntligen börjar jag förstå vad för problem jag har. Mitt beteende liknar mycket det beteendet som beskrivs i boken så det ser ut som om jag inte bara överäter utan att jag har en ätstörning som kallas för hetsätningsstörning, men mer om det när jag läst lite mer om problemet.

Testade ena mtb spåret på billingen

Jag åkte upp till billingen för lite mountainbiketräning. Planen var att jag skulle testa både 4 kilometers spåret och det på 6 kilometer men så blev det inte. Det räckte gott och väl med 4 kilometers spåret. Det var ett ganska tufft spår med rötter, stenar, lera, branta nedförsbackar och branta uppförsbackar. Ja det fanns nog det mesta man kan önska sig i ett mtb spår. Tyvärr så var vissa skyltar borta eller felvända så det var lite svårt att hitta på vissa ställen vilket medförde att jag fick stanna och ibland till och med vända för att kontrollera att jag var på rätt spår. Mountainbike som träning är tufft och riktigt roligt. Jag rekommenderar det starkt.

Statistik på rundan.