Mellanmål

Jag har länge tyckt att mellanmål är onödiga men nu när jag tränar ganska hårt har jag känt att kroppen reagerar negativt när det går för lång tid mellan mina måltider. Jag blir trött och det svartnar ibland för ögonen om jag reser mig för fort. Jag ligger ju på ett ganska lågt kaloriintag totalt sett de dagar jag tränar. Jag brukar äta runt 2000 kcal per dag och när jag gymmar brukar jag förbränna runt 1000 kcal och då blir det inte mycket energi kvar till det basala behovet. Jag har därför funderat på att införa mellanmål på mina träningsdagar och vid de tillfällena när jag känner att jag har behov av det.

Problemet är att jag måste ha varor hemma som kan läska mig när jag får mina kraftiga sug men samtidigt så kan mellanmålen göra att jag slipper suget efter något extra och det är ju en fördel. En annan fördel är att jag kan justera mitt dagsintag av näringsämnen om jag skulle behöva det. Idag t.ex. så hade jag fått i mig för lite fett från mina huvudmåltider så jag åt makrill i tomatsås som mellanmål och då blev fördelningen genast bättre.

Viktnedgången kommer säkert gå lite långsammare men det bryr jag mig inte om för hälsan går före utseendet.