Viktresultat v.21

Jag la på ett kol för att lyckas med att gå ner till under 100kg innan maj är slut men det gick inte vägen. Jag gick inte ner ett gram denna veckan. Måtten däremot minskade lite men det är allt. Jag får hoppas att det händer mer under vecka 22.

Jag har börjat med fyra gympass per vecka igen för utomhusträning har inte fungerat så bra p.g.a alla pollen. Vissa dagar när jag tränat ute har jag fått ont i halsen av alla pollen så jag håller mig inomhus tills pollensäsongen är över.

Under veckan som gått så har jag funderat mycket på vad jag åstadkommit under min diet och tittar jag på hur mycket fett jag blivit av med på kroppen så känner jag mig inte så jättenöjd. Men p.g.a att jag har gått ner så långsamt så har jag lyckats bygga en del muskler och det hade jag nog inte lyckats med om jag minskat i vikt snabbare. Så räknar jag in alla faktorer så är jag faktiskt ganska nöjd med det jag åstadkommit hittills. Jag har en lång väg kvar men jag vet att jag kommer klara det denna gången, men det kommer ta tid.

Konstigt hur humöret svänger

När det kommer till dieten så har jag märkt att humöret kan svänga rejält från en stund till en annan. Ena stunden kan jag vara jättepositiv och allt känns riktigt bra och det känns som om inget kan stå i vägen för att jag ska nå mitt mål. Och andra stunden så är jag jättenegativ och allt känns bara skit och jag funderar på att skita i allt och fortsätta i samma spår som jag alltid gjort. Förr så kom de negativa perioderna ofta och varade länge och det gjorde att jag aldrig kom någonstans med min diet. Nu har det blivit bättre, men de negativa perioderna kommer fortfarande ofta men i och med att jag kan hantera detta bättre nu så blir de inte så långa. Oftast bara en timme eller max ett dygn. Jag tycker bara det är konstigt hur humöret kan svänga så mycket från en minut till en annan. Tänk om man alltid kunde känna sig på topp och ha massa motivation, så enkelt allt skulle vara då.

Viktresultat v.20

Vecka 20 började riktigt bra men slutade tyvärr inte riktigt lika bra. Jag åt för mycket både fredag och lördag men p.g.a att jag körde på så bra under de andra dagarna så gick jag ner i vikt denna veckan också. Tränat bra har jag som vanligt gjort så på den punkten är jag riktigt nöjd. Det är kosthållningen som fortfarande är mitt största problem men det ska väl bli bra någon gång det också. Det är bara svårt att hitta en balans mellan att äta lite så jag går ner i vikt och samtidigt orka träna hårt.

Jag har tittat på vilken takt jag har gått ner i vikt hittills och jag har i snitt gått ner 0,3kg per vecka och det är inte så mycket men klart godkänt. Ibland så känns det som om det är bra att gå ner så här långsamt för då hinner kroppen och hjärnan anpassa sig. Andra gånger så känns det stressande för om jag ska gå ner 17kg till så kommer det ta 56 veckor med samma takt och att gå på diet så länge till känns inget kul alls. Jag har ju redan hållit på i 29 veckor, denna gången. Räknar jag med alla försök innan så har jag hållit på i 10-15år. Nu när jag sitter här och skriver så känns det som om jag måste öka takten på viktminskningen annars kommer jag nog tröttna innan jag nått mitt mål.

De dagar jag har svårast att hålla mig till dieten är de dagar jag inte tränar för de dagarna finns det inte något utrymme för något mellanmål. De tilldelade kalorierna räcker helt enkelt inte till. En strategi skulle kunna vara att ta en timmes promenad de dagarna och på så vis få ihop kalorier till ett mellanmål eller så försöker jag dra ner lite på huvudmålen så det blir lite kalorier över till mellanmål. Någon lösning måste jag i varje fall hitta så jag kan hålla en jämnare nivå på kaloriintaget under hela veckan. Ett annat problem som uppkommer dessa dagar utan träning är att jag lätt blir uttråkad och då sätter jag mig i soffan och tittar på film eller serier. Och när det händer så kommer suget efter sött och mat som ett brev på posten för jag är van vid att alltid ha något att äta när jag tittar på film och serier men framför allt när jag är uttråkad. Och om jag tänker efter så är nog detta mitt största problem.

Gjort en ominstallation av datorn

Min stationära dator har strulat lite den senaste tiden så gårdagen gick åt till att göra en ominstallation av datorn. Tanken var att jag skulle göra en total radering av hårddisken och sedan installera allt igen, men Windows 7 skivan fungerade inte som jag är van vid så det blev inte som jag tänkt det. Jag valde det anpassade läget men missade att man behövde formatera hårddisken manuellt så vid första ominstallationen sparades massa oönskade filer och det märkte jag ju givetvis inte förrän jag installerat en del drivrutiner och program. Jag hade väl hållit på i drygt tre timmar när jag upptäckte det och då var det bara att börja om igen. Jag fick googla för att få fram hur jag skulle få en ”ren” installation av Windows 7 och när jag väl visste det var det bara att sätta igång igen. Jag höll på från klockan 18 till klockan 01.30 innan jag var klar. Men nu är allt klart och jag hoppas att ominstallationen har löst de problemen jag haft.

Stevia

Jag brukar tina och äta frysta hallon när jag får kraftiga sötsug, men hallonen kan vara ganska sura ibland och då har jag sötat dem med socker. Socker innehåller ju en del ”tomma” kalorier och därför har jag köpt stevia för att se om det kan fungera lika bra som socker. Tyvärr så är canderels stevia inte ren stevia utan det är utfyllt med maltodextrin och det kan påverka magen negativt läste jag någonstans. Men jag känner att det är värt ett test i varje fall.

 

Problemet med hälsenan

Jag har tidigare skrivit att jag inte kan löpträna p.g.a att jag får ont i hälsenan. Problemen brukar sitta i en vecka efter att jag sprungit och sedan har det blivit bra, trodde jag. Men så är inte fallet för jag upptäckte igår att om jag trycker och masserar på hälsenan så ömmar den. Detta betyder att jag aldrig blivit av med problemet utan att det alltid finns där och att jag känner inte av det förrän jag löptränat. Detta betyder att problemet inte kommer försvinna när jag gått ner i vikt som jag tidigare trott utan jag måste hitta ett sätt att träna bort det. Jag får forska lite mer i ämnet och så får jag se hur jag lägger upp allt.

Viktresultat v.19

Det var nog bra att gå upp lite i vikt förra vägningen för jag vaknade upp och motivationen ökade, så jag körde på ganska hårt under vecka 19 och lyckades gå ner det jag gått upp samt lite till så jag kom förbi platån jag legat på en tid.

Jag har följt dieten sex dagar av sju och jag har tränat fem dagar så jag kan inte vara annat än nöjd med min prestation. Och att det syns så mycket på både vågen och måttbandet är ju bara en trevlig bonus. Nu ska jag bara hålla uppe detta så jag kan komma under 100kg innan månaden är slut. Det hade varit underbart om jag kunde åstadkomma det. Att gå ner två och ett halvt kilo på två och en halv vecka ska ju inte vara omöjligt. Det gäller bara att jag håller mig till planen och inte har för många frossardagar.

Godisuppehållet

Jag skulle under denna veckan testa och se hur jag skulle göra med godisuppehållet och jag har bestämt att köra vidare som det var tänkt. Alltså godisfri fram till midsommar.

Det är bara en sak som jag tycker är svårt med uppehållet och det är vad som räknas som godis. Tittar jag på vad jag åt igår så blir jag lite osäker. Jag åt frysta hallon som jag tinade i mikron och sockrade för att de var för sura utan socker, sedan så stekte jag även pannkakor. Det är vid sådana här tillfällen som jag funderar på om jag ska räkna mig själv som godisfri. Jag känner att det finns många varor som hamnar i en gråzon, men när jag började detta godisuppehållet så var planen att jag skulle hålla mig ifrån sådant som kan köpas från godishyllan i affären samt snacks så går jag efter det så har jag varit godisfri.

Det är svårt att veta hur jag ska sätta upp reglerna för godisuppehållet men det är bara jag som kan bestämma vad som ska gälla för mitt uppehåll, så jag får väl fundera på hur jag ska göra när jag väl stöter på varor i gråzonen. Jag får helt enkelt ta besluten efter hand som tiden går.

Nationalencyklopedin

Jag har under några veckors tid varit nyfiken på nationalencyklopedins hemsida (ne.se). Anledningen till det är att jag vill ha en tillförlitlig faktakälla. När man söker på internet så är det lätt att springa på massa felaktig information och det är det jag vill undvika så mycket jag bara kan. Det är där ne.se kommer in i bilden. Jag tror man kan lite på ne.se mer än på t.ex. Wikipedia. Jag kan ha fel men vad jag har hört så finns det felaktiga artiklar på Wikipedia och det har jag inte hört om nationalencyklopedin. Jag har nu betalat in för en månad på ne.se och tänkte testa och se hur tjänsten fungerar. Är jag inte nöjd behöver jag ju inte fortsätta betala.

Har du testat ne.se och vad tyckte du i så fall?

Citat av Oscar Wilde

Jag kollade på criminal minds igår och de började avsnittet med ett citat av Oscar Wilde. Jag gillade citatet och tycker att det passar in i många avseenden, t.ex. när man oroar sig över saker man själv inte kan påverka eller när man har ett beteende som skadar en själv. Det finns många exempel där citatet passar in tycker jag och det väcker en del tankar kring mitt eget liv.

Citatet på svenska:

”Vi är var och en vår egen djävul, och vi gör den här världen till vårt eget helvete.”

Och på engelska:

”We are each our own devil, and we make this world our hell.”