Nytt upplägg på dieten

Jag har nu funderat på vad jag behöver förändra i mitt liv och vad jag behöver göra för att nå dit, men i detta inlägg kommer jag bara ta upp min diet och min träning.

Jag kommer fortsätta att använda mig av ”Shape Up Club” för att räkna kalorier men jag kommer ändra min aktivitetsnivå från ”normal” till ”låg” vilket medför ett minskat intag av kalorier. Minskningen är ungefär 200kcal per dag. Detta gör jag för att jag är arbetslös och mest sitter still hemma. De kalorier jag förbränner vid träning kommer jag som tidigare äta upp så ju mer jag tränar desto mer kan jag äta. Dagintaget på kalorier ligger idag på 1864kcal vid stilla sittande.

Godiset är min största last och som det ser ut idag så kan jag inte kontrollera mitt ätande. Därför har jag bestämt att jag ska hålla mig ifrån godis en period. Denna perioden kommer pågå fram till och med den 23 december. Efter det får jag se hur jag känner men om jag ska hitta en hållbar livsstil så är frågan om godis kan finnas med i bilden. Det är något jag får ta ställning till när jag kommit så långt men idag så finns det i alla fall inget utrymme för något godisätande. För att inte falla dit när suget blir som störst så kommer jag leta upp kalorisnåla alternativ till godis. Ett exempel kan vara gurkstavar med keselladipp.

För att göra dieten så lätt och rolig som möjligt så tänker jag börja använda mig av mina kokböcker. Detta för att jag ska få mer variation på mina måltider. Det blir så tråkigt när man kör samma gamla recept vecka efter vecka och det som kommer styra receptvalet är vad jag får tag i för billigt kött och fisk. Jag behöver ju tänka lite ekonomiskt också.

Träningen kommer jag inte göra några förändringar på utan jag följer det upplägget jag lagt upp tidigare med två konditionspass och två styrkepass per vecka, samt promenader när jag känner att det behövs.

Jag kommer att göra ännu en nystart och det gör jag för att slippa bli påmind av hur dåligt det gått hittills. Alltså kommer jag göra nya grafer samt lägga upp nya bilder på mig själv så ni och jag kan följa utvecklingen på ett lättare sätt. Jag funderar på att lägga upp nya bilder en gång i månaden men det är inte bestämt än. Känns som det kan vara ett sätt att motivera både mig själv och andra. Graferna lägger jag upp en gång i veckan som jag gjort tidigare.

Ett mål som jag tänkt på ett tag är att gå ner till under 100kg till julafton men tyvärr så har tiden runnit iväg så jag vet inte om det går att uppnå men jag kommer att försöka. Därför sätter jag upp några delmål:

Delmål 1: Väga under 105kg den 27 november.

Delmål 2: Väga under 100kg den 24 december.

Om jag ska klara detta så kommer jag behöva förstående personer i min omgivning samt så måste jag köra stenhårt redan imorgon.

 

4 reaktioner på ”Nytt upplägg på dieten”

  1. Hur kommer du göra med dina frossarlördagar framöver? Är dom fortfarande ett alternativ eller skall dom bort med? Det är ju svårt att äta gemensamma middagar med personer som har andra tankar osv.

    I alla fall, du har mitt stöd… Lycka till… 🙂

    1. Jag ska hålla mig till de kalorier jag får äta så något frosseri blir det inte. Äter jag hos någon annan så blir det att uppskatta mängden och försöka räkna kalorier så gott det går.

      Tack

  2. Tyvärr är det ju så att man måste göra rejäla uppoffringar om man skall ha chans att lyckas. Dom små fusken tenderar att få stora konsekvenser. Det märker man själv.

Kommentarer inaktiverade.