Nytt upplägg på dieten

Jag har nu funderat på vad jag behöver förändra i mitt liv och vad jag behöver göra för att nå dit, men i detta inlägg kommer jag bara ta upp min diet och min träning.

Jag kommer fortsätta att använda mig av ”Shape Up Club” för att räkna kalorier men jag kommer ändra min aktivitetsnivå från ”normal” till ”låg” vilket medför ett minskat intag av kalorier. Minskningen är ungefär 200kcal per dag. Detta gör jag för att jag är arbetslös och mest sitter still hemma. De kalorier jag förbränner vid träning kommer jag som tidigare äta upp så ju mer jag tränar desto mer kan jag äta. Dagintaget på kalorier ligger idag på 1864kcal vid stilla sittande.

Godiset är min största last och som det ser ut idag så kan jag inte kontrollera mitt ätande. Därför har jag bestämt att jag ska hålla mig ifrån godis en period. Denna perioden kommer pågå fram till och med den 23 december. Efter det får jag se hur jag känner men om jag ska hitta en hållbar livsstil så är frågan om godis kan finnas med i bilden. Det är något jag får ta ställning till när jag kommit så långt men idag så finns det i alla fall inget utrymme för något godisätande. För att inte falla dit när suget blir som störst så kommer jag leta upp kalorisnåla alternativ till godis. Ett exempel kan vara gurkstavar med keselladipp.

För att göra dieten så lätt och rolig som möjligt så tänker jag börja använda mig av mina kokböcker. Detta för att jag ska få mer variation på mina måltider. Det blir så tråkigt när man kör samma gamla recept vecka efter vecka och det som kommer styra receptvalet är vad jag får tag i för billigt kött och fisk. Jag behöver ju tänka lite ekonomiskt också.

Träningen kommer jag inte göra några förändringar på utan jag följer det upplägget jag lagt upp tidigare med två konditionspass och två styrkepass per vecka, samt promenader när jag känner att det behövs.

Jag kommer att göra ännu en nystart och det gör jag för att slippa bli påmind av hur dåligt det gått hittills. Alltså kommer jag göra nya grafer samt lägga upp nya bilder på mig själv så ni och jag kan följa utvecklingen på ett lättare sätt. Jag funderar på att lägga upp nya bilder en gång i månaden men det är inte bestämt än. Känns som det kan vara ett sätt att motivera både mig själv och andra. Graferna lägger jag upp en gång i veckan som jag gjort tidigare.

Ett mål som jag tänkt på ett tag är att gå ner till under 100kg till julafton men tyvärr så har tiden runnit iväg så jag vet inte om det går att uppnå men jag kommer att försöka. Därför sätter jag upp några delmål:

Delmål 1: Väga under 105kg den 27 november.

Delmål 2: Väga under 100kg den 24 december.

Om jag ska klara detta så kommer jag behöva förstående personer i min omgivning samt så måste jag köra stenhårt redan imorgon.

 

Min diet

Som ni ser på mina grafer så går det inget bra med min diet och jag har nu kollat när allt började gå fel. Allt vände när jag blev arbetslös och gick från ett fysiskt ansträngande jobb till att sitta hemma hela dagarna. Inte ens träningen påverkar min viktnedgång nämnvärt. De två senaste veckorna har jag tränat riktigt bra men kosten har det bara gått hyfsat med. Jag har ätit efter schemat de första 3-4 dagarna på veckan men på helgerna så har jag frossat på godis ganska rejält. Detta har gjort att jag gått upp till hela 110,6kg vilket betyder att jag nästan ligger på samma vikt som när jag började dieten.

Jag ska ta denna söndagen till att tänka ut hur jag ska gå vidare. Om jag ska göra en nystart eller om jag bara ska fortsätta på det jag redan påbörjat. Det jag känner är att jag blir så deprimerad när jag ser vikt- och måttgraferna att det nog är bäst att lämna de bakom mig och starta på nya istället. Jag får fundera lite och se vad jag kommer fram till.