Mental styrketräning

Jag hade massa tid över idag så jag tog mig i kragen och började läsa boken ”Det blir alltid som man tänkt sig” skriven av Olof Röhlander. Jag har kommit halvvägs så det är för tidigt att säga om den är bra eller inte. Den tar upp de vanliga sakerna man brukar stöta på när man pratar om mental träning, t ex triggers, målbilder och mentala rum. Men än så länge så känner jag att boken har mycket potential. Den är lättläst och den sätter igång tankarna kring min mentala hälsa och styrka. Det finns två tester i boken som man ska göra innan man börjar arbeta med sin mentala styrka. Testerna ska visa var man är när man börjar sin resa och var man hamnat senare under resan. För mig visade testerna att jag har en hel del att jobba med, så det är väl bara att sätta igång om det ska bli något bättre.

Två frågor som fick mig att tänka en hel del var, ”Vad är det du tränar på varje dag?” och ”Vilka rutiner har du som formar den du är och vart du är på väg?”. Jag har aldrig tänkt i de banorna att alla mina dagliga rutiner har format mig till den jag är idag. Alla tankar och handlingar leder ju till något, antingen till något positivt eller till något negativt. Tänker jag efter så har jag många rutiner som tar massa tid och som har gjort att jag stått still på flera punkter i flera år. Dessa rutiner hindrar mig från att bli den person som jag vill bli. Det kommer ta tid och kraft för att jag ska kunna ändra mitt beteende men förhoppningsvis så finns de verktyg som jag behöver för att förändras i denna boken.

Triggers är en annan sak som tas upp i boken och min första tanke var att jag inte hade några sådana men ju mer jag funderade på det desto fler kunde jag komma på. Speciellt triggers som leder till negativa känslor och beteenden. Ett exempel är godis. Tänker jag jag på godis så startar en hel serie av välbehagskänslor. Det vattnas i munnen och jag börjar visualisera hur bra det skulle kännas att stoppa in en godisbit i munnen. Och efter det så skapas ett enormt sug. Så godis är en trigger som jag behöver programmera om så jag inte känner på detta vis. Ett annat exempel är att läsa triggar igång en trötthetskänsla hos mig. Ibland så kraftig att jag inte kan hålla mig vaken. Det är också något jag behöver arbeta bort. Listan kan göras lång.

Nu när jag äntligen börjat arbeta med denna boken så känner jag att jag verkligen vill börja ta tag i de saker som jag inte är nöjd med i mitt liv. Jag har tagit fram ett nytt block som jag kommer anteckna alla mina tankar i, samt andra saker som berör mental styrketräning. För allt vill man ju inte dela med sig här på bloggen till hela världen.